14-08-2012 18:20

Help! Ik word een cijfernazi!

Je huis verbouwen is een project. Hoe ingewikkeld kan zo’n project zijn, tenslotte is het mn werk: ik manage dagelijks projecten. Evenementen of producties, grote budgetten en op de centjes letten voor de baas. Toch is dat laatste verrassend genoeg anders als het om je eigen geld gaat.

De verbouwing wordt deels gefinancieerd uit een bouwdepot dat versleuteld zit in de hypotheek. Dat betekent in de praktijk een hoop gegoochel met geld, bonnetjes, overschrijfkaarten en voorschieten. Tenslotte doen we zoveel mogelijk zelf (of met hulp), dus zijn we graag geziene gasten bij de plaatselijke bouwmarkt. En het meisje bij de kassa geeft ons uiteraard geen factuur die we keurig in kunnen leveren bij de bank, nee die wil gewoon dat wij direct netjes afrekenen. Dus moeten we voorschieten. En dan begint de pret pas echt: de bonnetjes angstvallig goed bewaren, een kopietje maken bij Albert Heijn, overschrijfkaart netjes invullen en dan heb je binnen 5 tot 10 werkdagen je geld weer keurig teruggestort.

Oh ja, vergeet dan vooral niet om op het kopietje de flesjes cola, statiegeld en overige niet declarabele spullen door te strepen, anders krijg je een belletje met de mededeling dat ze helaas niet aan je verzoek kunnen voldoen. Dat is het moment dat je een beetje begint te zweten, tenslotte heb je al je badkamermeubelen besteld en alles precies uitgekiend dat je die bestelling met het geld dat retour kwam af kon rekenen.

Dan bonnetjes aan elkaar nieten en keurig in een envelopje met het opschrift ‘al gedeclareerd’doen. Nietjes er weer uit pulken, juiste bonnetje opzoeken en weer wat ruilen. Nieuwe bonnetje er weer bij. Deze uitgaven moet je ook bijhouden, je geld vliegt namelijk je portemonnee uit op een of andere manier of wordt vervangen door tegoedbonnen. Ik heb daarvoor een mooi systeem opgebouwd in excel. Daarvoor hebben we eerst een verlanglijst samengesteld, dan goed uitzoeken wat die spullen op de verlanglijst moeten kosten, om vervolgens te bedenken in welke volgorde we ons geld er door heen jagen.

Dat excelbestand moet je niet lichtzinnig opvatten; het bevat tabjes met beneden- en bovenverdieping, maten hoeveel we ergens van nodig hebben, artikelnummers, linkjes naar websites, vermeldingen van winkels en ga zo maar door. Overigens is dit een heel dynamisch document, er komt wel eens wat bij, er gaat weer wat af of er wordt iets geruild. Allemaal terug te vinden voor later.

Het belangrijkst is toch wel de kolom met kruisjes om aan te geven of we iets al gedaan of gekocht hebben, samen met de kolom werkelijke kosten. Die lijstjes geven overzicht in je hoofd en op de kosten. Helaas is het geen oplossing voor alle extra uitgaven die je vooraf niet zelf kon bedenken.

 

—————

Terug


Contact

Ninablogt